fbpx

Virtsankarkailua ei tule pitää vain vanhempien naisten ongelmana tai ikääntymisen normaalina seurauksena. Ikääntyessä tapahtuva lihasten ja sidekudoksen heikentyminen selittää osin virtsankarkailun yleistymisen, mutta vaiva on yleinen myös nuorempien naisten keskuudessa sekä miehillä.

Yleisin syy virtsankarkailuun on lantionpohjan lihasten heikentyminen, joka voi johtua esimerkiksi sairaudesta, kovasta treenaamisesta, raskaudesta tai synnytyksestä. Vaiva on ikävä ja usein myös kiusallinen, mutta onneksi siitä voi päästä eroon. Virtsankarkailutyypin tunnistaminen auttaa löytämään sopivan hoitomuodon.

Nainen pitää kädessään vessapaperirullaa.

Jopa noin puolet naisista kärsii satunnaisesta virtsankarkailusta jossain elämänsä vaiheessa. Onneksi siitä on kuitenkin mahdollista päästä eroon lopullisesti.

 

KUINKA EHKÄISTÄ VIRTSANKARKAILUA?

Virtsankarkailua voidaan ehkäistä pitämällä lantionpohjan lihakset hyvässä kunnossa. Lantionpohjan treeni on hyvä aloittaa jo teini-iässä ja treenin tulee olla säännöllistä. Raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen lantionpohjan harjoittelu on erityisen tärkeää. Myös liikunta, terveelliset elämäntavat ja ylipainottomuus auttavat ehkäisemään virtsankarkailua.

Lantionpohjan harjoittajan avulla lantionpohjan lihasten vahvistaminen on helppoa ja tehokasta. Lantionpohjan harjoittajan säännöllisen käytön avulla voidaan ennaltaehkäistä virtsankarkailua ja muita lantion alueen vaivoja tehokkaasti.

 

EROON VIRTSANKARKAILUSTA LANTIONPOHJAA VAHVISTAMALLA

Jos virtsankarkailu on lievää, se voidaan useimmiten hoitaa lantionpohjan lihaksia vahvistamalla tai lantionpohjan fysioterapialla. Lantionpohjan lihasten treenaamien tuo apua kaikkiin eri virtsankarkailutyyppeihin ja se on todettu tehokkaimmaksi tavaksi estää ja hoitaa virtsankarkailua.

Lantionpohjan lihasten oikeanlaista harjoittamista voi harjoitella itse, mutta oikeiden lihasten löytäminen tai niiden jännittäminen voi olla haastavaa. Lihaksia on myös mahdollista jännittää väärin. Lantionpohjan fysioterapeutti voi avustaa lihasten harjoittelussa.

Lantionpohjan harjoittajat ovat kotikäyttöön tarkoitettuja lääketieteellisiä laitteita, joiden avulla voit päästä eroon virtsankarkailusta lopullisesti. Lantionpohjan TENS-laitteet ovat tehokkuutensa vuoksi suosittuja myös fysioterapeuttien keskuudessa ympäri maailmaa.

Lantionpohjan harjoittaja jännittää lantionpohjan lihaksia puolestasi ja takaa oikeanlaisen harjoituksen. Lantionpohjan harjoittajan avulla lantionpohjan lihasten vahvistaminen on helppoa ja voit tehdä sen kotona, vaikka samalla kun katsot televisiota. Laitevalikoimastamme löydät 5 erilaista lantionpohjan harjoittajaa. Kaikki laitteemme ovat laadukkaita, turvallisia, huolellisesti testattuja ja sivuvaikutuksettomia.

MUUT HOITOTAVAT

Jos virtsankarkailu on vakavaa, itsehoito ei välttämättä riitä. Vaikeaa ponnistusinkontinenssia sekä sekamuotoista inkontinenssia voidaan hoitaa myös leikkauksella. Leikkaushoitoa tulee harkita kuitenkin vasta sitten, jos itsehoitokeinot tai lantionpohjan fysioterapia eivät tuo apua virtsankarkailuun. Ns. nauhaleikkauksen on todettu helpottavan ponnistusvirtsankarkailua. Ponnistusvirtsankarkailuun voidaan käyttää myös uretrarengasta, joka sulkee virtsaputken mekaanisesti.

Vaikeaa pakkoinkontinenssia voidaan hoitaa tarvittaessa lääkityksellä. Lääkehoito voidaan määrätä myös sekamuotoisen inkontinenssin hoitoon. Lääkehoito suunnitellaan aina yksilöllisesti.

Lue lisää lantionpohjan harjoittajistamme ja löydä itsellesi sopivin apu virtsankarkailuun!

Lähteet:

www.kaypahoito.fi
www.terveyskyla.fi
www.terveyskirjasto.fi
www.mehilainen.fi